Garanti

I Sverige har vi enligt lag minst ett års garanti på mobiltelefon som köps ny i affären vissa tillverkare väljer själva att utöka garantin oftast till två år. Garantin gäller enbart fel som är fel från början exempelvis om en knapp slutar fungera eller om mjukvaran börjar krångla och telefonen låser sig men följd att den inte fungerar som den ska. Oftast får man lämna in telefonen på reparation och det är oftast så att man lämnar in den i butiken man köpte den i och dom i sin tur skickar iväg telefonen till en verkstad. Beroende på var telefonen skickas och hur mycket som verkstaden har att göra kan reparationen ta olika lång tid men man brukar räkna med ett par veckor. Verkstaden undersöker telefonen om det är möjlig att laga och är så inte fallet får man som kund en ny likvärdig telefon.

Om du däremot råkar ha sönder telefonen vid exempelvis en olyckshändelse täcks skadorna och reparationen inte av garantin från tillverkaren. En vanlig orsak att telefonen börjar krångla och bete sig konstigt är att det kommit in fukt som påverkar elektroniken i telefonen och detta täcks inte av garantin.

Om du lämnar in telefonen i tron om att det är ett fel som täcks av garantin och ovanstående problem med fukt i telefonen uppdagas kan du bli tvungen att betala en felsökningskostnad till verkstaden som har undersökt telefonen.

Försäkring

Normalt sett håller en telefon mot vardagens utmaningar och slitage men om du vet med dig att du är lite oförsiktig eller vistas i miljöer som kan utsätta telefonen för onormalt slitage eller risker kan en försäkring vara en extra trygghet.

Det kan kännas enkelt att bara teckna en försäkring och sedan vara trygg med det. Först och främst bör du vara noga med hur länge försäkringen gäller och om du betalar hela försäkringen på en gång eller dom du betalar den med ett visst intervall. Som exempel om du tecknar en försäkring som gäller i tre år och du byter telefonen efter ett år vill du inte betala för en försäkring i ytterligare två år för en telefon som du inte använder.

En annan term som du måste ha kolla på är värdeminskning. Du har kanske redan en drulleförsäkring inbaka i din hemförsäkring som kan täcka skador på din telefon men om telefonen kostade 2000kr i inköp och efter ett år går den sönder och du ber om ersättning från ditt försäkringsbolag och dom har en nedsättning med 1000kr för en ett år gammal telefon och tillsammans med en självrisk på 500kr har du 500kr kvar att handla en ny telefon för.

Dom flesta hemförsäkringar har en värdeminskning för elektronik medan det finns specifika försäkringar som inte har värdeminskning med som kan vara något dyrare dock bör man jämföra dessa försäkringar då den dyrare försäkringen kan vara mer värd när väl skadan har inträffat.

Mobilskydd

Den billigaste försäkringen för att skydda en mobiltelefon kan vara att införskaffa ett mobilskal och ett skärmskydd som skyddar mobilen mot skador och kan rädda dig från att behöva utnyttja din försäkring. Om man tittar på dom senaste mobiltelefonmodellerna kan ett skärmbyte kosta flera tusenkronor. Mobilskal och skydd finns i alla former, färger och modeller och det finns oftast produkter tillgängligt innan modellerna kommer ut på marknaden. Som ett exempel kan du köpa Samsung Galaxy S8 Skal redan nu när modellen precis släppts till försäljning.

Bekosta reparation av mobiltelefonen själv

Det finns många verkstäder som ligger i exempelvis dom stora köpcentrumen där man kan lämna in sin telefon för att byta ut en trasig skärm eller andra åtgärder. Man bör dock vara noga med att reparatören använder delar som motsvarar dom delarna som sitter original i telefonen. Tidningen mobil har gjort ett reportage om hur verkstäderna lagar din telefon.